ellenzijm.reismee.nl

Wat is het hier toch super :-)

Het was een interessant begin van het Semester hier! Omdat iedereen nog overal vandaan moest komen en er natuurlijk een tijdje niets vloog vanwege de vulcaan, zaten wij hier met een incomplete accordeonklas en geen docent! Hussong was nog in Japan en Oroitz en Mélanie nog in Spanje en Frankrijk. Op de dag van de uitbarsting was Marina nog net hier gekomen, dus zij had geluk. Wat wel erg leuk was, toch nog, was dat Hussong geregeld had dat we de eerste week lessen zouden krijgen van Armin Fuchs, een pianodocent waar hij ook duo mee speelt. Dat is ook weer eens wat anders, om alles voor een pianist te spelen, maar iedereen vond de lessen super (ik ook), dus het was wel een goede keus. Aan het eind van de week kwam Hussong trouwens weer terug, met als gevolg dat hij ons Allemaal op maandag les heeft gegeven en dan later die week ook nog weer ‘gewone' hoofdvaklessen, dus uiteindelijk zijn we nog behoorlijk aan onze tijd gekomen.

Op het moment ben ik vooral hard aan het studeren op de Chromatische Fantasie van Sweelinck en een nieuw stuk, ‘April', van Iulius Popa. Daar zitten een hoop vibrato's in waar je ondertussen nog weer trillers of dat soort dingen moet spelen en ik heb er al een hele leuke avond met Olivia en Marina op zitten waar we hebben zitten uitvogelen hoe je ze het beste zou kunnen uitvoeren. Na elk biertje werden de suggesties interessanter (echt jammer dat ik er geen opnames van heb...) Maar omdat het één van de eerste dagen hier was, was het wel een leuk semester begin! Verder ben ik net begonnen met de Grand Tango (Piazzolla) want dat ga ik samen met een violiste van hier uitvoeren op haar eindexamen. Wel spannend! Want ik heb maar 2 maanden om het helemaal in te studeren en te repeteren enzo, en het is echt moeilijk! Maar ook wel heel erg gaaf om flink Piazzolla te zitten studeren :-) En dan ben ik nu net begonnen met het stuk ‘Jeux d' anches' van Magnus Lindberg, een heeeel modern stuk, maar ook wel erg bijzonder. Ik heb er eerder, als technische oefeningen, al een paar bladzijden van gespeeld en nu vond Hussong dat ik het dan ook wel helemaal kon doen. Nouja, oefenen maar... Het is best wel lang (voor mijn doen), dus ik hoop maar dat ik het er redelijk in kan krijgen voor ik weer terug naar Nederland ga.

Maar voordat ik weer (definitief) naar Nederland ga, gaat er eerst iets anders gebeuren... namelijk: We gaan naar Canada! Naar Calgary om precies te zijn, met de hele accordeonklas. Er is namelijk een project gaande met compositiestudenten van daar. Zij hebben stukken geschreven (eerst al in overleg met studenten hier enzo, wat de mogelijkheden zijn, maar toen was ik er nog niet, dus dat heb ik niet zo meegekregen), die wij nu uit gaan voeren daar (op 2 juni) en vervolgens opnames gaan maken enzo. Van 1 t/m 7 juni ben ik dus niet zo bereikbaar :-) , met een Super reden! Voor mij is het natuurlijk wel een geluk dat ik überhaupt mee mag enzo, omdat ik er in het begin nog helemaal niet was. Dat stuk ‘April' (Iulius Popa) is ‘mijn' compositie voor daar. Ik ga het zeer waarschijnlijk in Nederland ook spelen op mijn (openbare) overgangstentamen, 11 juni, dus wie geïnteresseerd is mag dan natuurlijk langskomen!

Verder ga ik hier als het even kan ook wel naar wat concerten van de Musik Hochschule, al is er elke dag wel iets, dus een beetje selectief ga ik er wel mee om ;-) Afgelopen woensdag ben ik naar de Klassenabend van de Compositie studenten geweest, erg gaaf! Niet alle stukken vond ik zo super, maar je ziet wel bijzondere dingen voorbij komen, in leuke bezettingen (natuurlijk ook veel afwisselender dan bij een standaard ‘klassenabend' en er gingen ook twee stukken van een student waar wij ook allemaal wel mee optrekken (hij is bevriend met Marija en is bezig om Marina Duits te leren, en zij hem Spaans), dus dat was ook leuk. Eigenlijk had ik het plan om die dag naar Weima te gaan, omdat Matti Rantanen daar Masterclasses zou geven en Ivan Koval 's avonds een concert, maar nou was Matti Rantanen ziek, dus die kwam niet, en om voor 1 concert 6 uur te gaan reizen vond ik toch een beetje jammer, zeker omdat hier ook genoeg te doen was!
Ook ben ik laatst naar een Opera voorstelling geweest, door studenten. En dat was echt geweldig mooi! Ik heb nog nooit zo van opera genoten (ben er ook niet erg in thuis eerlijk gezegd) als deze keer. De eerste was iets Frans, maar ben even kwijt wat precies, met hele goede zangers (en zangeressen) en de pianist was helemaal geweldig (verder was er harp en clavecimbel qua instrumenten). Na de pauze was er een opera naar aanleiding van een eindexamen van een zangeres (die dus de hoofdrol had) van Manuel de Falla! Met ook heel veel Spaanse dans erin (dat deden ze ook heel erg goed) en qua verhaal en hoe alles op het podium tot uitdrukking werd gebracht ook super.

Nou ja, en verder studeer ik lekker door hier, is de grijze periode (zie vorig verhaaltje) er toch niet zo erg geweest. Het werd namelijk al snel strak blauw en heel mooi weer (één keertje zelfs zo warm dat ik er echt last van kreeg, maar dat ging 's avonds beter gelukkig) en al is het nu wat regenachtig, het is nog steeds heel prettig buiten. In de stad zie je daardoor ook hele leuke straatmuziek (van niet veel beter dan albert-hein accordeonist tot jazz-trio (2 gitaren en contrabas), (pop)bandjes en eenzame violisten;-) ) En nu kunnen we als we pauze houden ook lekker in de zon zitten bij Bibra, genieten van de Latte Machiato bedenken hoe we het ooit voor elkaar gaan krijgen om met 10 accordeons het vliegtuig naar Calgary in te komen...

Tot gauw!

Groetjes

Reacties

Reacties

Liesbeth

Wow, wat een heerlijk enthousiast verhaal weer! Leuk om te lezen, en ik zou er elke dag wel even bij willen zijn! Liefs, mama

annegrete

Hey Ellen,

Leuk om te lezen en te horen dat je het zo naar je zin hebt daar.
En 11 juni dus je openbare overgangstentamen goed om te weten:)

Heel veel plezier daar

Liefs

Svenja

Hee Ellen,

wauw wauw wauw :D klinkt supergaaf. Zoveel naar concerten en zelfs opera kunnen deed me ineens een beetje denken aan de Sint Petersburg, 19e eeuw ofzo :p met het grote verschil dan het feit dat jij er terecht middenin zit en meedoet en zo te horen een heleboel studeert en er dus volop aan bijdraagt :D

Van hier niet zo heel veel nieuws te melden - ik kijk uit op regen die met bakken uit de hemel komt, maar het is dan wel weer leuk om daar tot aan de rivier vrij uitzicht op te hebben en daarachter hele mooie wolkenluchten het zon/daglicht te zien verspreiden. Oftewel ik woon hier heel blij en tevreden ;) en vind het super om te lezen dat het met jou daar zo goed gaat!

Liefs,
Svenja

Rob

Nou, je bent er eens goed voor gaan zitten merk ik, leuk verhaal! En je valt ook wel met je neus in de boter, dat je nu ook naar Calgary mag, geweldige ervaring lijkt me. De stukken die je noemt zal ik eens met Google opzoeken, ben erg benieuwd. Op 11 juni ben ik met Jeroen in Enschede, wellicht zien en horen we je dan ook.
Groetjes Rob

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!