ellenzijm.reismee.nl

Sneeuw sneeuw sneeuw...


Steeds als ik denk dat het nu echt gestopt is en je de straatstenen weer kunt zien en zodra ik niet meer zo vanuit m'n kamer de tram in glijden kan... Dan begint het weer te sneeuwen! Op de eerste foto van de nieuwe serie kun je dat leuk zien :-) Maarja, eenmaal binnen of in de tram heb je er natuurlijk geen last meer van, dus zo erg is het niet. Alleen als ik veel met m'n accordeon moet sjouwen blijft het spannend, maar tot nu toe is het goed gegaan! De trams en bussen hier zijn trouwens best wel grappig, want de aankondigingen van haltes en overstapmogelijkheden enzo zijn door kinderen ingesproken! Je hoort dus de hele tijd kinderstemmen, waarbij je bij sommigen echt kunt horen dat ze er op geoefend hebben om alles netjes en duidelijk uit te spreken. Je moet maar op het idee komen!


Hier gaat alles zo'n beetje z'n gangetje. Al zijn er nog steeds van die kleine ontdekkingen, zoals een plekje waar ik met de tram elke dag langskom en ik een paar dagen geleden (laten we zeggen na een rit of 30 met die lijn) herkende omdat ik er in juni ook was geweest! Dat is waarschijnlijk ook wel deel van de nieuwigheid. Er valt zoveel te zien dat er heel veel is wat je de eerste paar keer niet ziet. Zo ook met het zout in de supermarkt. Juist van die gewone dingen zijn best wel lastig eigenlijk. Zout, eieren... juist op het gebied van eten en drinken schiet mijn Duits wel wat tekort. Dus oefenen maar!

Elke woensdag en donderdag (soms ook andere dagen, soms ook maar één dag) is er hier Vorspiel (zie vorig verhaaltje). Omdat er een concours in aantocht is, vrijdag zijn de voorrondes al!, speelt iedereen die meedoet tegenwoordig zijn hele programma! Dat is echt gaaf, want naast het verplichte (moderne) werk, krijg je dan ook nog een Bach preludium en fuga, een Scarlatti sonate, een Frescobaldi capriccio en een modern stuk naar keuze te horen! Een soort mega concert. En hoe dichterbij het komt, hoe beter iedereen het spelen kan, dus hoe leuker het ook wordt! Wel vind ik het jammer dat er eerst voorrondes per hochschule zijn. Er mogen er maar 2 door, maar er zijn er hier zeker meer die ik graag door had zien gaan! Maarja, daar is het natuurlijk ook een concours voor... Na het Vorspiel gaan we vaak naar Casa Prima. Een heel leuk café, waar ik dom genoeg nooit op het idee kom om eens wat foto's te maken. Dat maak ik nog wel goed binnenkort. Het is wel echt leuk om dit soort dingen met alle (nou ja, best veel...) accordeonstudenten samen te hebben, omdat ik sommige daarbuiten ook haast nooit zie. Anderen studeren ook veel in Bibra (zie foto), dus daar trek ik meer mee op. Alleen moet ik er eens aan leren denken om op dat soort momenten m'n fototoestel mee te nemen! (Of te gebruiken...)

Gisteren heb ik nog even een heel cultureel verantwoord dagje gehad! Dit weekend waren namelijk de ‘filmdagen', met allerlei cult-films en andere specialere projecten. En gisterochtend was er een film, of eigenlijk 6 korte films, met live muziek! Erg leuk, soms een beetje onbegrijpelijke muziek (het was heel erg modern), maar zolang je het maar hoorde met de film erbij was het goed te doen. Sommige dingen waren echt goed gevonden! Andere dingen waren wel interessant, maar vond ik niet per se mooi.
's Middags ben ik nog naar een concert met allerlei muziek van G. F. Telemann (Barok) geweest, in de grote zaal van de Musikhochschule (staat ook op de foto!), want er waren hier ook nog de Alte Musik Tagen! Het was een heel mooi concert met wisselende bezettingen, van duo tot orkestje van een man of 15. Ook altijd leuk om al die oude blaasinstrumenten te horen! Dat gebeurt niet zo vaak (voor mij). Wel kwam ik erachter dat 2 uur lang Telemann, hoe leuk en mooi ook, wel wat lang is. Het idee van ‘een concert als pauze tussen twee studieperiodes' functioneerde daardoor niet helemaal...

En nu is het maandag, heb ik hard gestudeerd en een flink deel van m'n to-do-lijstje afgewerkt en dan morgen alweer Vorspiel (voor de concoursmensen, dus ik heb lekker een luisteravondje :-) ) en dan woensdagochtend alweer les! Dat gaat best snel eigenlijk... Wel raar om te bedenken dat ik een maand geleden nog niet eens hier was. Als het aan mij ligt is het wel een half jaar lang januari geweest! Al begint de tijd te versnellen ondertussen. Ik ben benieuwd in wat voor race-tempo ik uiteindelijk weer in Nederland beland :-) We zullen zien!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!